bellassweets

Direktlänk till inlägg 22 februari 2015

Apelsin&Chokladkaka

Av isabel - 22 februari 2015 16:36

Smakar precis som romerska bågar!

 

 

Ingredienser:

Kaka:

50 gram smör

2 ägg

2 dl socker

2,5 dl mjöl 

0,5 dl kakao

2 tsk bakpulver

rivet skal från 1 apelsin

saft från 1/2 apelsin

0,5 dl vatten/mjölk

Glasyr:

2 dl florsocker

Saft från 1/2 apelsin

Dekoration:

25 g riven choklad

 

Gör så här:

Kaka:

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form. Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker poröst i en stor bunke. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och apelsinskal i en skål. Rör försiktigt ner det i smeten och rör om till en jämn smet. Häll till sist i apelsinsaften och vattnet/mjölken. Grädda i 40-45 min. Låt svalna


Glasyr:

Blanda florsocker och apelsinsaft till en jämn glasyr. Om du vill ha tjockare glasyr, häll i lite mer florsocker. Häll över på kakan och riv sen över chokladen.


KLART!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av isabel - 16 mars 2015 12:38


Hej och förlåt för jag inte varit aktiv här på bloggen på ett tag men tog en liten paus. Men nu är jag tillbaka igen. Jag har bakat 3 saker de här veckorna; donuts, glasstårta och tiramisu. Jag tänkte vad ska jag lägga ut recept på först? Det fick bl...

Av isabel - 28 februari 2015 10:52


Hej, Igår gick jag äntligen på Cirkeln! Jag hade tänkt gå på den sen jag visste att den skulle bli film, alltså 1 år ;). Åh, herrregud vad bra den var! Ni som har läst bökerna och sett filmen vet att Nicoulas eller Mona var med, men jag tyckte att ...

Av isabel - 25 februari 2015 16:14


  DAGENS INSPIRATION  

Av isabel - 19 februari 2015 14:34


Okej som ni ser på rubriken ska detta inlägget handla om femenism.  Många idag tror att femenism= All makt åt kvinnor. Ni som tror det, fortsätt läs! (ni andra också) Det är FEL,FEL,FEL! Femenism = Kvinnor ska ha samma rättigheter som män (jämstä...

Av isabel - 10 februari 2015 21:23

  Cupcakes: 2 dl vetemjöl 1 dl kakao 2 1/2 tsk bakpulver 150 g smör 2 dl farinsocker 1 tsk vaniljsocker 3 msk mjölk/vatten 3 ägg Smörkräm: 100 g mjukt smör 3 1/2 dl florsocker 1 msk mjölk/vatten 1/2 tsk vaniljsocker Ka...

presentaion


Hej och välommen till min blogg! Här kommer jag lägga ut recept, DIY:s och annat liknande. Hoppas du blir inspererad!

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Omröstning

vad ska jag baka nästa gång?
 Cupcakes
 mjuk kaka
 paj
 Småkakor

Arkiv

Senaste inläggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards