bellassweets

Direktlänk till inlägg 16 mars 2015

Tiramisu (utan sprit)

Av isabel - 16 mars 2015 12:38

Hej och förlåt för jag inte varit aktiv här på bloggen på ett tag men tog en liten paus. Men nu är jag tillbaka igen. Jag har bakat 3 saker de här veckorna; donuts, glasstårta och tiramisu. Jag tänkte vad ska jag lägga ut recept på först? Det fick bli Tiramisu, den smaka bokstavligt talat som himmeln! Jag blev nästan beroende, haha.  Men man blir mätt ganska fort så servera inte i förstora glas.

 

Ingredienser:

Botten:

112 g socker

2 ägg

frön från 1 vaniljstång

145 g mjöl

1/4 tsk bakpulver

1 1/2 dl espresso/ starkt kaffe


Kräm:

240 g socker

0,6 dl vatten

160 g äggulor (6 stora ägg)

Frön från 1 vanilstång

500 g mascarponeost

1,6 dl vispgrädde


Gör så här:

Botten: Värm ugnen till 190 grader. Använd varmluftsugn. Lägg bakplåtspapper på en plåt.

Häll socker, ägg och vaniljfrön i en stor skål över sjudande vatten (Vattenbad). Rör om sakta tills sockret har löst sig. Häll över smeten i en skål och vispa tills den är fluffig. Smeten ska vara ljusgul och tjock om den är färdig.

Bland mjöl och bakpulver i en skål, tillsätt det i smeten i tre omgångar. Sprid ut smeten på plåten och grädda i 10 min. 

Ta sen ut och låt svalna, bryt sen kakan i stora smulor i en skål och häll kaffet över. Ställ åt sidan så länge.


Kräm: Häll ägg och vaniljfrön i en stor skål och vispa tills det är fluffigt. Häll socker och vatten i en kastrull och koka upp till 112 grader. När den har rätt temperatur, häll ner den i äggblandningen. Var försiktig och häll bara lite i taget. Vispa vidare tills smeten är fluffig och ljusgul. Blanda ner mascarponeosten liteåt gången. Vispa grädden, häll ner i krämen och blanda försiktigt med en slickepott. 

Fyll sen dina glass med 1/3 kaksmulor och 2/3 kräm. Jämna till toppen med en slickepott eller sked. Ställ sen i kylen i 1-2 timmar. När du ska servera, sikta kakao på toppen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av isabel - 28 februari 2015 10:52


Hej, Igår gick jag äntligen på Cirkeln! Jag hade tänkt gå på den sen jag visste att den skulle bli film, alltså 1 år ;). Åh, herrregud vad bra den var! Ni som har läst bökerna och sett filmen vet att Nicoulas eller Mona var med, men jag tyckte att ...

Av isabel - 25 februari 2015 16:14


  DAGENS INSPIRATION  

Av isabel - 22 februari 2015 16:36


Smakar precis som romerska bågar!     Ingredienser: Kaka: 50 gram smör 2 ägg 2 dl socker 2,5 dl mjöl  0,5 dl kakao 2 tsk bakpulver rivet skal från 1 apelsin saft från 1/2 apelsin 0,5 dl vatten/mjölk Glasyr: 2 dl florso...

Av isabel - 19 februari 2015 14:34


Okej som ni ser på rubriken ska detta inlägget handla om femenism.  Många idag tror att femenism= All makt åt kvinnor. Ni som tror det, fortsätt läs! (ni andra också) Det är FEL,FEL,FEL! Femenism = Kvinnor ska ha samma rättigheter som män (jämstä...

Av isabel - 10 februari 2015 21:23

  Cupcakes: 2 dl vetemjöl 1 dl kakao 2 1/2 tsk bakpulver 150 g smör 2 dl farinsocker 1 tsk vaniljsocker 3 msk mjölk/vatten 3 ägg Smörkräm: 100 g mjukt smör 3 1/2 dl florsocker 1 msk mjölk/vatten 1/2 tsk vaniljsocker Ka...

presentaion


Hej och välommen till min blogg! Här kommer jag lägga ut recept, DIY:s och annat liknande. Hoppas du blir inspererad!

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Omröstning

vad ska jag baka nästa gång?
 Cupcakes
 mjuk kaka
 paj
 Småkakor

Arkiv

Senaste inläggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards